fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

W WORD-ach przeciwko polityce ministerstwa i co dalej?

Na protesty egzaminatorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego zareagowali dwaj posłowie Jan Szopiński i Rafał Adamczyk, kierując interpelację do ministra infrastruktury z pytaniami, jakimi sposobami zamierza rozwiązać ten kryzys. Jego skutki dotkliwie odczuwają obywatele wiążący zdobycie prawa jazdy z bliskimi podróżami czy podjęciem pracy.

W interpelacji  z 18 lipca br. opatrzonej nr 34731, czytamy:

„(…) protest egzaminatorów pracujących w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego, dotyczący problemów płacowych i organizacyjnych wynikających z polityki i działań Ministerstwa Infrastruktury, rozszerza się o kolejne miasta. Brak reakcji Pana Ministra na ten kryzys wywołuje negatywne skutki dla polskich obywateli, a zwłaszcza dla rodzin, dla których uzyskanie prawa jazdy było związane z podjęciem pracy lub z wyjazdem na wakacje.

Pracownicy WORD postulują podwyżki wynagrodzeń oraz zmiany w organizacji i zasadach egzaminowania, kierując swoje żądania nie do dyrektorów WORD czy marszałków województw, ale do Pana - Ministra Infrastruktury, jako jedynego w Polsce organu władzy państwowej uprawnionego i odpowiedzialnego za wydawanie rozporządzeń dotyczących tych kwestii.

W związku z powyższym uprzejmie proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Jakie działania podejmuje Pan Minister w związku z protestem egzaminatorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz faktem, że jest on wywołany skutkami polityki realizowanej przez Ministerstwo Infrastruktury?

2. Czy Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie rozpatrzy postulaty egzaminatorów dotyczące podwyżki płac oraz zmian w organizacji i zasadach egzaminowania?

3. Jakie podwyżki planuje Ministerstwo Infrastruktury dla egzaminatorów oraz innych pracowników WORD, kiedy zostaną one wdrożone i jakie będzie źródło ich finansowania?

4. Przedstawiciele środowiska egzaminatorów postulują powołanie zespołu roboczego przy ministerstwie, z udziałem reprezentantów środowiska egzaminatorów, który zajmie się wypracowaniem odpowiednich zmian aktów prawnych. Czy Pan Minister powoła taki zespół?

5. Jakie inne rozwiązania, związane z kryzysem wywołanym protestem egzaminatorów, dostrzega Pan Minister oraz czy te propozycje zostały przekazane środowisku egzaminatorów? Czy oraz w jakim zakresie, w czasie udzielania odpowiedzi na interpelację, strony konfliktu doszły do porozumienia?”

***

W odpowiedzi nadesłanej 4 sierpnia br. przez sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafała Webera – zapowiedź działań w porozumieniu ze środowiskiem WORD.

(…) uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Szczegółowe warunki wynagradzania egzaminatorów określa rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów przeprowadzających egzaminy kandydatów na kierowców i kierowców (Dz. U. z 2007 r. Nr 197, poz. 1437), zwane dalej „rozporządzeniem w spr. wynagradzania”.

Zasady organizacji egzaminowania zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. z 2019 r. poz. 1206, z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe oraz odpowiadając na przedstawione w interpelacji pytania, poniżej przekazuję aktualne stanowisko:

Ad 1. W związku z ostatnią akcją protestacyjną środowiska zawodowego egzaminatorów, w dniu 19 lipca br., w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się spotkanie z reprezentantami protestujących egzaminatorów.

Przedstawione postulaty w zakresie zasad wykonywania zawodu egzaminatora co do zasady spotkały się ze zrozumieniem kierownictwa resortu, co pozwoliło na prowadzenie konstruktywnych rozmów oraz ustalenie ich kontynuowania w terminie 26 lipca br. wraz z przedstawicielami Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.

Ad 2 i 3. Postulat dotyczący podwyżki płac, w toku rozmów został doprecyzowany przez przedstawicieli środowiska egzaminatorów.

Należy jednak w tym miejscu podkreślić, że Minister Infrastruktury stoi na stanowisku konieczności przeprowadzenia konsultacji z dyrektorami wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego i rzetelnej analizy możliwości sfinansowania ewentualnych zwiększonych wydatków na wynagrodzenia dla egzaminatorów.

Jednocześnie poruszone zostało zagadnienie zmiany w zasadach egzaminowania i sposobie oceniania. Jednakże tak poważne zmiany wymagają podjęcia dalszych rozmów z przedstawicielami również m.in. Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.

Założeniem kierownictwa resortu infrastruktury jest dokonanie takich zmian w przepisach, po przeprowadzonych konsultacjach, które nadal są w toku, aby wprowadzone podwyżki dla egzaminatorów nie przełożyły się na wzrost opłat za przeprowadzenie egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Ad 4. Odnosząc się do kwestii powołania roboczego zespołu przy Ministerstwie Infrastruktury, który miałby zająć się wspólnym wypracowywaniem odpowiednich aktów prawnych, informuję, że na kolejnych spotkaniach zostaną podjęte dalsze rozmowy mające na celu osiągnięcie porozumienia w tym zakresie, w tym w szczególności w odniesieniu do zakresu przedmiotowego prac takiego zespołu.

Ad 5. Obecnie resort infrastruktury prowadzi prace nad ustawą zmieniającą ustawę o kierujących pojazdami wypracowaną wspólnie z powołanym przez Ministra Infrastruktury zespołem doradczym do spraw szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy. W skład zespołu weszli przedstawiciele różnych środowisk zarówno związanych bezpośrednio z systemem egzaminowania, nauki jazdy, jak i dotychczas z nim niezwiązani bezpośrednio np. organizacje działające na rzecz BRD. Zespół wypracował propozycje zmian w przepisach, które w jego ocenie poprawią jakość szkolenia kandydatów na kierowców oraz zwiększą obiektywizm procedur egzaminacyjnych, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz poprawy zdawalności egzaminów na prawo jazdy.

Natomiast odnosząc się do obecnej sytuacji i spotkań, jakie miały miejsce 19 i 26 lipca br., w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury z przedstawicielami akcji protestacyjnej, mogę poinformować jedynie o wstępnym osiągnięciu porozumienia co do postulatu umożliwienia egzaminatorowi podjęcia dodatkowych zajęć zarobkowych oraz prowadzenia działalności gospodarczej, po uprzednim pisemnym powiadomieniu dyrektora WORD i z zastrzeżeniem, że egzaminator nie będzie mógł wykonywać zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do wykonywania zawodu egzaminatora.”

opr. nim, 8 sierpnia 2022 r.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem